wait لطفا صبر کنید
2.5 (2)

معناى ولايت تكوينى امام چيست ؟

مقصود از ولايت تكوينى آن است كه فردى بر اثر پيمودن راه بندگى آنچنان قرب و كمال معنوى پيدا كند كه به فرمان و اذن الهى بتواند در جهان تصرف نمايد و اين به معناي خاصش تنها در وجود معصومين عليهم السلام متجلي است.
استاد شهيد مطهرى در تعريف ولايت تكوينى مى‏ فرمايند: ولايت تكوينى اين است كه انسان در اثر پيمودن صراط عبوديت به مقام قرب الهى نائل مى‏ گردد و اثر وصل به مقام قرب ـ البته در مراحل خاص و عالى آن ـ اين است كه معنويت انسانى كه خود حقيقت و واقعيتى است، در وى متمركز مى‏ شود و با داشتن آن معنويت، قافله سالار معنويت، مسلط بر ضمائر و شاهد بر اعمال و حجت زمان مى‏ شود. زمين هيچگاه از وليّى كه حامل چنين معنويتى باشد، به عبارت ديگر از انسان كامل خالى نيست.(1)
آيت الله جوادى آملى نيز در تعريف ولايت تكوينى مى ‏نويسند: ولايت تكوينى يعنى سرپرستى موجودات جهان و عالم خارج و تصرف عينى داشتن در آنها، مانند ولايت نفس انسانى بر قواى درونى خودش. هر انسانى نسبت به قواى ادراكى خود مانند نيروى وهمى و خيالى و نيز بر قواى تحريكى خويش مانند شهوت و غضب، ولايت دارد؛ بر اعضاء و جوارح سالم خود ولايت دارد؛ اگر دستور ديدن مى ‏دهد، چشم, او را اطاعت مى‏ كند و اگر دستور شنيدن مى ‏دهد، گوش او مى‏ شنود و اگر دستور برداشتن چيزى را صادر مى‏ كند، دستش فرمان مى‏ برد و اقدام مى ‏كند؛ البته اين پيروى و فرمانبرى در صورتى است كه نقصى در اين اعضاء وجود نداشته باشد. بازگشت ولايت تكوينى به علت و معلول است. اين نوع ولايت، تنها بين علت و معلول تحقق مى ‏يابد.(2)
نتيجه اين سخن را با استناد به كلام آيه الله مكارم شيرازي بيان مي كنيم:
پس در معناى ولايت تكوينى چند امر لحاظ شده است: 1 ـ مقام قرب الهى، كه از طريق پيمودن صراط بندگى حاصل مى‏ شود. 2 ـ مقام قرب باعث ظهور معنويت خاصى در انسان مى‏ شود كه آن معنويت منشأ آثار بيرونى مى‏ شود. 3 ـ انسانى كه به مقام ولايت تكوينى مى‏ رسد، داراى مقام قدرت تصرف در امور و سرپرستى موجودات جهان مى‏ شود، به گونه‏ اى كه موجودات جهان ـ در حد ولايت ولى ـ تابع و فرمانبر او مى‏ شوند و اين همان اثر بيرونى ولايت تكوينى است. 4 ـ اين تصرف با اجازه خداوند متعال است. 5 ـ تصرف خارج از نظام على و معلولى نيست. بلكه تصرف ولى علت آنچه تصرف شده، معلول كار اوست. 6 ـ در عين حال كه ولايت تكوينى بر اساس نظام على و معلولى است، كارى خلاف عادت و جريان طبيعى عالم اسباب است.(3)
پس روشن شد كه مقام ولايت تكوينى مقام قرب و مقام معنويتى است كه موجب تصرف در امور خارجى مى‏ شود. اين تصرف را در سه بند مى ‏توان خلاصه كرد: 1 ـ آنها واسطه فيض الهى هستند. 2 ـ برخى كرامات از آنها سر مى ‏زند. اين كرامات همگى به اجازه الهى است. 3 ـ دعاى آنها براى امور مطلوب مستجاب مى‏ شود.(4)

پي نوشت
1. ولاءها و ولايتها، مطهرى، انتشارات صدرا، ص: 57 ـ 56.
2. ولايت فقيه، جوادى آملى، مركز نشر اسراء، ص: 123
3. پيام قرآن، مكارم شيرازى، دارالكتب الاسلامية تهران، ج 9 ص 161
4. همان،ص 163 ـ 162
 

مردم تعيين امام خليفه عقل قاصر
معصوم
NotCache List Paramters: 2&282&5559!Model&179!RelateType&0 Name List:الگوي ليستي مرتبط ها - كل

ب نبوي 1393/07/28
12

سلام كسي كه گناهان متعددي مرتكب شده است و از گناهان توبه كرده و از آنها بيزاري مي جويد و ابراز ندامت مي كند و ديگر ارتكاب مجدد انجام نميدهد در صحراي قيامت همين گناهان او در معرض انظار عمومي قرار داده ميشود و باعث خجالت انسان ميگردد يا خداوند براي هميشه اين گناهان را محو ميكند كه انگار انجام نداده



كاربر گرامي سوالات خود را از بخش "ارسال سوال ديني " ارسال كنيد.
NotCache List Paramters: 6&0&0!Model&219 Name List:نمايش رندوم كتب - كل ++++++