wait لطفا صبر کنید
0.0 (0)

آيا امام حسين در روز عرفه، حج را رها كرد؟

از جمله اتهاماتي كه مخالفين به شيعيان نسبت مي دهند اين است كه مي گويند: چرا امام حسين روز عرفه و قبل از عيد قربان مكه را ترك گفت؟!
اما در پاسخ بايد گفت:
1- بررسي اين مساله از ديدگاه فقهى:
به لحاظ فقهي، اين سخن كه امام حسين عليه‌ السلام حج خود را نيمه تمام گذاشت، سخن نادرستى است؛ زيرا امام در روز هشتم ذى حجه «يوم الترويه» از مكه خارج شد (1). در حالى‏ كه اعمال حجّ ( كه با احرام در مكه و وقوف در عرفات شروع مى‏‌ شود) از شب نهم ذى حجه آغاز مى‌‏ شود. بنابراين، امام اصولاً وارد اعمال حج نشده بود، تا آن را نيمه تمام گذارد!
بله، مسلماً آن حضرت در هنگام ورود به مكه، عمره مفرده انجام داد و چه بسا در طول اقامت چند ماهه خود در مكه و احتمالاً در فاصله‏‌ هاى مختلف، اقدام به انجام اعمال عمره كرده بود. اما انجام اعمال عمره مفرده، به معناى ورود در اعمال حج نمى‌‏ شود. هرچند در برخى از روايات نيز تنها از انجام عمره مفرده از سوى حضرت سيدالشهدا(ع) سخن به ميان آمده است.(2)
لذا آن حضرت به احرام حج، محرم نشده بود زيرا كسي كه مي‌ خواهد اعمال حج را انجام دهد علي القاعده روز هشتم يا روز نهم ذي الحجه محرم مي‌ شود و در اينجا نيز جهتي براي محرم شدن زودتر از موعد امام (ع) مقرر نيست.

2- براي تاييد اين مطلب رواياتي در كافي نقل شده كه به برخي از آنها اشاره مي‌ كنيم:
عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع أَنَّهُ سُئِلَ عَنْ رَجُلٍ خَرَجَ فِي أَشْهُرِ الْحَجِّ مُعْتَمِراً ثُمَّ رَجَعَ إِلَى بِلَادِهِ قَالَ لَا بَأْسَ وَ إِنْ حَجَّ فِي عَامِهِ ذَلِكَ وَ أَفْرَدَ الْحَجَّ فَلَيْسَ عَلَيْهِ دَمٌ فَإِنَّ الْحُسَيْنَ بْنَ عَلِيٍّ ع خَرَجَ قَبْلَ التَّرْوِيَةِ بِيَوْمٍ إِلَى الْعِرَاقِ وَ قَدْ كَانَ دَخَلَ مُعْتَمِراً .(3)
از امام صادق عليه‌ السلام نقل شده كه فرمود: امام حسين(ع) قبل از روز هشتم ذي الحجه از مكه خارج شد در حالي كه قبلا در ماه حج با احرام عمره، به قصد انجام عمره وارد مكه شده بود و عمره انجام داده بود.
از اين روايت بر نمي‌ آيد كه حضرت حج خود را تبديل به عمره كرده باشد.
در روايت ديگر امام صادق(ع) فرمود:
قَدِ اعْتَمَرَ الْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيٍّ ع فِي ذِي الْحِجَّةِ ثُمَّ رَاحَ يَوْمَ التَّرْوِيَةِ إِلَى الْعِرَاقِ وَ النَّاسُ يَرُوحُونَ إِلَى مِنًى وَ لَا بَأْسَ بِالْعُمْرَةِ فِي ذِي الْحِجَّةِ لِمَنْ لَا يُرِيدُ الْحَجَّ .(4)
امام حسين(ع) در ماه ذي الحجه عمره انجام داد و سپس در روز ترويه (هشتم) به سوي عراق حركت كرد و كسي كه نمي‌ خواهد حج انجام دهد مي‌ تواند عمره انجام دهد.
لذا، شايد وقتي امام(ع) خبر دار شد كه نيروهاي مخفي يزيد قصد ترور آن حضرت را در حرم دارند، تصميم گرفت به سوي عراق حركت كند آن زمان امام حسين(ع) براي انجام يك عمره ديگر محرم شد و آن را تكميل كرد و از احرام خارج شد و در روز ترويه يعني هشتم ذي الحجه به سوي عراق از مكه خارج شد.

3- اما از نقطه نظر تاريخى، ممكن است اين پرسش باقى باشد كه با وجود آن كه يكى از علل انتخاب مكه، داشتن فرصت مناسب براى تبليغ ديدگاه خود بود؛ چرا در اين شرايط زمانى ويژه كه اوج حضور حاجيان از سرتاسر نقاط مختلف در مكه، عرفات و منا است و بهترين فرصت تبليغى براى آن حضرت فراهم آمده است ناگهان مكه را ترك كرد؟
در پاسخ، به طور خلاصه مى‏‌ توانيم علل اين تصميم ناگهانى را چنين ذكر كنيم: يكي؛ احتمال خطر جانى‏ و ديگري؛ شكسته نشدن حرمت حَرَم.
پي‌ نوشت‌ ها:
1. وقعة الطف، ص147
2. وسائل الشيعه، ج 1، ص 246، كتاب حج، باب 7، ابواب العمرة ج 2 و 3.
3 و 4. الكافي ج: 4 ص :536

امامت پيامبر(ص) اهل سنت قرآن شيعه
جابر بن عبدالله انصارى قيامت امام على(ع) ابو برزه نور الابصار
ابن حجر صواعق تفسير الدرالمنثور
NotCache List Paramters: 2&29&9005!Model&179!RelateType&0 Name List:الگوي ليستي مرتبط ها - كل
كاربر گرامي سوالات خود را از بخش "ارسال سوال ديني " ارسال كنيد.
NotCache List Paramters: 6&0&0!Model&219 Name List:نمايش رندوم كتب - كل ++++++